Více než třicet let (1950-1989) se v Československu přední výtvarní umělci věnovali tvorbě autorských, výtvarných filmových plakátů. V takovém rozsahu se filmové plakáty realizovaly pouze v Československu a v Polsku. V této sekci najdete práce padesáti nejvýznamnějších československých výtvarníků ( Milan Grygar, Karel Vaca, Josef Vyleťal, Zdeněk Ziegler a další). Plakáty stovek dalších autorů, naleznete přímo v naší databázi. Do vyhledávání stačí zadat jméno výtvarníka jehož filmové plakáty hledáte.
V letech 1960-1967 vytvořil 34 filmových plakátů. V ranných 60. letech byl jedním z prvních průkopníků vstupu moderní výtvarné řeči do vytváření filmových plakátů (koláže, vytrhávání apod).
Autor plakátů k slavným českým filmům jako Hoří má panenko nebo Světáci. Velmi zdařilé jsou rovněž jeho návrhy k filmům japonského režiséra Masaki Kobayashiho Kwaidan-muž bez uší a Kwaidan-černé vlasy
Grafik, ilustrátor a karikaturista s nezaměnitelným výtvarným rukopisem. Autor animovaných filmů. Velmi zajímavý je jeho ranný plakát k filmu Valčík pro milión z roku 1960 a návrh ke slavnému filmu"Všechno zlato světa":https://www.terryhoponozky.cz/plakat/17158-vsechno-zlato-sveta režiséra René Claira
Autor především malovaných plakátů. Typický pro jeho tvorbu je plakát k dětským filmovým pásmům Děvčátko s kukátky nebo Kluk z naší party ale i malovaný plakát ke slavnému americkému filmu Skokanova dobrodružství.
Byť vytvořil pouze 23 filmových plakátů, je považován za jednoho z předních autorů plakátů v 60. a 70. letech. Slavné a ve světě ceněné jsou jeho plakáty k filmům: 8 1/2, Hirošima, má láska, Růžový Panther.
Autor malovaných filmových plakátů, především k dětským filmům a americkým groteskám. Oceněné plakáty:Strašidla ze Spessartu- a Mrtví muži nenosí skotskou sukni
Tvorbě plakátů se věnuje již od konce 50. let. Barevně výrazné plakáty doplňuje koláží a fotokoláží (Tajný život americké manželky, Meč a váhy, Dolarová manželství.
Před svou emigrací vytvořil několiv výrazných plakátů. Ať už malovaný plakát Černý Orfeus- nebo návrhy k britským filmům Zpropadená kariéra a Hrdina malého světa na kterých již invenčně použil fotokoláž.
Příslušník mladší generace. Plakáty vytvářel především v 80. letech. Autor plakátu ke slavnému filmu Miloše Formana Hair.
Ve svých návrzích filmových plakátů používal výhradně fotomontáž. Velmi čitelný rukopis. Vyzdvihovaný je především jeho plakát k Bergmanově filmu Scény z manželského života.
Byl propagačním grafikem Československého státního filmu do konce padesátých let. Byl jedním z prvních českých grafiků jež prošlapával cestu moderním trendům v plakátové tvorbě Zlaté rouno
Vytvořil 104 filmových plakátů. Používal typografii a jednoduchý grafický koncept. Charakteristické pro jeho tvorbu jsou plakáty k filmům: Čtvrtlení bilance, Hra o jablko, Cleó od pěti do sedmi, Malý velký muž a Most u Remagenu.
Příslušník starší generace (nar.1922) invenčně a nově využíval v plakátové tvorbě štětcovou techniku. Vytvářel nejen filmové ale i divadelní a výstavní plakáty.
Jeho plakátová tvorba začíná již v druhé půlce 50. let (velmi zdařilý afiš na sovětský vědeckofantastický film Volání dálných světů, 1959). Plakátové tvorbě se věnoval až do konce let osmdesátých.
Malíř Richard Fremund vytvořil 29 filmových plakátů v první polovině 60. let. Patří mu prvenství v použití rozstříhaných písmen v titulu filmu a tapety jako dekorativního prvku plakátového pozadí.
Významný výtvarník 60.let. Je autorem jen několika filmových plakátů. Vynikl kromě své volné tvorby především na poli tvorbu knižních obálek a koláží.
Zdařile se vyrovnal s Kazanovou klasikou v plakátu Třpyt v trávě. Groteskně rozverný pak rovněž návrh plakátu k filmu jugoslávského rebela Dušana Makavejeva Ohrožená nevinnost.
Na přelomu 60. a 70. let vnesla do českého plakátu fantaskní barevnost inspirovanou hnutím Hippies. Z tohoto období pocházejí plakáty k filmům Hello Dolly, Sladká Irma, Mary Poppins a další.
Autor 175 vysoce ceněných plakátů, jež vytvořil v období let 1960 – 1989. Mnoho z nich patří do zlatého fondu čsl. plakátu (Zvětšenina, Giulietta a duchové, Muž a žena, konvolut plakátů k filmům Ch. Chaplina a další).
Paprsky inženýra Garina sovětského režiséra Alexandera Ginzburga jsou jedním z filmů žánru sci-fi- jenž byl ve východoevropské kinematografii v 70. a 80.letech velmi oblíben a rozšířen.
Byť je Mirko Hanák autorem nemnoha plakátů, několik z nich se řadí do zlatého fondu českého plakátu. Především Bergmanovský něžný plakát Letní sen a intimní návrh k ranné Vláčilově Holubici .
Před svou emigrací do Německa patřil k průkopníkům moderního filmového plakátu (cena za kolekci plakátů na MFF v Karlových Varech v roce 1962). Slavné jsou jeho plakáty k filmům s Belmondem (Bláznivý Petříček, U konce s dechem).
Tvorbě plakátů se věnuje od počátku 70. let. Spolu s J. Šalamounem, P. Pošem vnáší do české plakátové tvorby prvky groteskního humoru (Planeta opic, Buldoci a třešně, Gappa). Je autorem oceněného plakátu k filmu Harold Lloyd.
Při navrhování svých plakátů používal plně uplatnil svou zkušenost z knižní ilustrací. Vyhledávaný je jeho plakát k Viscontiho filmu Cizinec.
Vytváří výhradně typografické plakáty a tím volně navazuje na tvorbu Zdeňka Zieglera.
Autor působící od počátku 60. až do konce 80. let. Velmi zdařilý je jeho afiš k francouzskému filmu Osamělá vlčice. Ve svých plakátech využívá celou paletu výrazových prostředků od malby po koláž a fotokoláž.
Plakátové tvorbě se věnuje od konce 50. let. Zprvu výhradně malované plakáty (Sonáty-, Vládce džungle) doplňuje později koláží a fotokoláží (Tom Jones, Později miláčku).
Ohlas secesního umění poznamenal svým tvaroslovím plakátovou tvorbu Zdeňka Kaplana. Jemné ornamenty a detailní kresba jsou příznačné pro jeho plakáty My Fair Lady, Žít a užít, Pingvín a další.
V návrhu plakátu k filmu francouzského režiséra Roberta Dhéryho z roku 1963 Výhodná koupě Václav Kasík použil vyšperkované auto jež odkazovalo k jeho volné designérské tvorbě.
Většinu plakátů vytvořil ke komediím (Muž z prvního století, Dva z onoho světa, 30 let smíchu, Florián), pro jejichž vyjádření humorného obsahu volil stylizovanou kresbu a karikaturu.
Autor dvaceti malovaných filmových plakátů, ze kterých nejvýrazněji vyčnívá afiš ke slavnému filmu italského režiséra L. Viscontiho Smrt v Benátkách.
Vliv pop artu, reprodukce hotových předloh, zvětšeniny lidské tváře vytvářejí specifický rukopis Karla Machálka v jeho výrazných afiších (Beladonna, Dům Boriů, Falstaff, Oidipus král).
Velmi vyhledávaným je Malátův plakát k filmu Pomoc slavných Beatles. Napínavý špionážní- žánr pak reprezentuje návrk k sovětskému filmu Agent bez hesla
Autor kultovního plakátu k filmu Dušana Hanáka 322. Ve svých plakátech využíval kresbu ale i fotomontáž.
Plakát k britskému filmu Garderobiér patří k nejzařilejším návrhům 80.let. V plakátu k americkém filmu Čtyři přátelé Míšek kreativně použil motiv hudebního nástroje.
První plakáty vytvořila v druhé polovině 50.let. První výhradně malované plakáty vystřídala v 60.letech koláž a fotomontáž. Vynikající je její plakát k jugoslávskému filmu Divné děvče nebo k francouzskému filmu Tak dlouhá nepřítomnost.
Jeho plákát k filmu Černý Petr byl svého času považován za “neslušný” a vedoucí kin ho museli přelepovat. Vytvořil plakáty k slavným dílům čsl. Nové vlny (Obchod na korze, Lásky jedné plavovlásky, Každý den odvahu).
Tvorbě plakátů se věnoval od počátků 60. let. Formu ranných malovaných plakátů později doplnit o koláž a fotokoláž (Hosté, Umírání za dlouhého dne, Babeta, Četník ve výslužbě).
Pechánek výtečným návrhem doprovodil italský film Konformista a britský snímek Běž si a dováděj. Rozverné Dobrodružství na Labi se pak řádí do klenotů dětských pásem.
Její návrh plakátu k filmu Něžná Roberta Bressona se stal ikonou čsl. filmového plakátu. Všechna díla se vyznačují poetickým laděním, snovou lehkostí a fantazií (Mládí a láska či Novomanželé).
Autor s vyhraněným rukopisem groteskních kreslených a malovaných plakátů Svítání Zuluů, Mise, Stín kapradiny, Podraz. Coby výtvarník se podílel na řadě animovaných filmů (Fimfárum).
Na svých plakátech střídá malbu a koláž. Velmi zdařilé jsou jeho afiše k filmům Smrt Belly, Dům ztracených duší, Všechno se může stát. Po roce 1968 odešel do emigrace.
Do své emigrace v roce 1968 jeden z nejoriginálnějších afišistů. Kněžna de Cléves, Popely, Smrt si říká Engelchen, Šestnáctiletá, To je vražda, řekla jsou jedny z nejzdařilejších plakátů ranných 60. let.
Vynikající český ilustrátor a grafický designér jež se proslavil především pracemi v oblasti vědeckofantastické literatury a sci-fi-. Je autorem několika zdařilých filmových plakátů Především k filmu Jindřicha Poláka Ikarie XB-1.
Čelný představitel české komiksové školy. Spolupracoval s Milošem Macourkem na filmových parodiích na komiksové supermany. Na ně vytvořil i kultovní plakáty (Kdo chce zabít Jessie?, Čtyři vraždy stačí drahoušku—).
Jeho plakátem k filmu Napoleon a dalšími jež vytvořil počátkem 60. let, vstupovalo na česku scénu moderní pojetí filmového plakátu. Plakátové tvorbě se věnoval až do 80. let.
Před svým odchodem do emigrace vytvořil cca 20 filmových plakátů, především k filmům pro děti, charakteristických precizní kresbou (Hudba kolonád, Modré světlo, Malý kouzelník).
Sládkův přístup je charakteristický výstižnou kresbou a sarkastickou nadsázkou (Ctihodné mrtvoly, Kdyby, Dostihová horečka). Plakát k filmu Žlutá ponorka se stal kultovním dílem období vrcholné beatlemánie.
Smysl pro humor potvrdil Jaroslav Slovák v plakátech k filmům Střední útočník aneb potíže s láskou a Harry a komorník.
Jaroslav Sůra vytvořil takřka 300 plakátů. Bohužel jeho práce pro Ústřední půjčovnu filmů byla torzovitější než jeho návrhy plakátů pro divadlo a další obory, přesto i zde vytvořil řadu předních plakátů (Žhavé léto, Velký lov atd)
Vytvořil vynikající plakáty k několika stěžejním filmům československé Nové vlny (Démanty noci, Údolí včel, Každý mladý muž).
Výrazný představitel české ilustrace a animovaného filmu. Spolu s díly kolegů Vratislava Hlavatého a Petra Poše obohatil plakátovou tvorbu prvky groteskního humoru (Hanba, Holka na zabití, Jak básníkům chutná život).
Na přelomu 50. a 60. let je pro jeho tvorbu charakteristické malířské uchopení afiše. Později své malované plakáty obohatil údernou koláží a výraznou typografií (Kriminálníci, V pravé poledne, V srdci Evropy)
První československý výtvarník, který byl za filmový plakát oceněn v zahraničí (Burziáni 1961, Cena Toulose Lautreca, Paříž-Versailles). Tvůrce celé řady vynikajících děl (Šelma na svobodě, Pan Toši, Viridiana atd).
Tesařovi plakáty, byť jich není tolik, jako jeho prací v dalších oborech užitého umění – jsou nepřédnutelné. Dominantní je kupříkladu jeho návrh k Pasoliniho filmu Mamma Roma.
Plodný autor působící především v 70. a 80. letech. Vytvořil nové varianty plakátů k české filmové klasice (Limonádový Joe, Až přijde kocour). Zdařilý je jeho triptych plakátů k francouzským komediím s Luisem Funésem.
Od počátku 60. let do konce 80. let vytvořil neuvěřitelných 290 návrhů filmových plakátů! Ikonami se staly jeho plakáty k filmům: Sladký život-, Výkřik, Adelheid, Rogopag, Hádej, kdo přijde na večeři a další.
Autor s výrazným dynamickým projevem. Jeho plakáty hýří barvami a nespoutanými kolážemi, doplněnými vynalézavou typografií (Dívka na motocyklu, Fathom, Štěstí).
V 70. a především 80. letech navázal na surrealistický styl Josefa Vyleťala. Malbu kombinoval s americkou retuší. Tento autodidakt vytvořil přes 200 filmových plakátů (Jméno růže, Krutá romance, Klid noci, Excalibur).
Nejznámějším Vodákovým plakátem je Sedmá pečeť, lakonicky ale přesně využívající fotografii z filmu. Věnoval se i návrhům plakátů k dětským filmům kde vytvořil velmi kreativní plakáty:Modrá myška, Zvířátka a kouzelníci.
Jeho tvorbě byla vlastní surrealistická poetika. S Jurajem Herzem spolupracoval na filmu Panna a netvor, k němuž vytvořil i vynikající plakát. Další významná díla: Ptáci, Amarcord, Bezstarostná jízda.
Plakátové tvorbě se věnoval především v druhé půlce 70. let a v letech osmdesátých. Četně doprovázel plakáty uvedení amerických filmů do české distribuce (Přelet nad kukaččím hnízdem, Rambo, Zběsilost v srdci).
Tvůrce legendárního plakátu k oscarovému filmu Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Ve své tvorbě hojně využívá koláž a fotokoláž (5 miliónů svědků, Doktor Sommer, Kdo se bojí Virginie Woolfové).
Plakátové tvorbě se věnoval od poloviny 60. let. Pracoval s koláží a fotokoláží (Óda na unaveného člověka, Dobrý den paní Campbelová, Casanova 70).
Vytvořil na 280 návrhů filmových plakátů. Jeho originální rukopis vychází z tvůrčí typografie. Každý jeho plakát je vytvořen s důrazem na písmo a jeho výtvarné možnosti (Ptáci, Psycho, Roma, Jáma a kyvadlo, Proces).