Detail výstavy

 

Ženy v československém filmovém plakátu: Eva Galová -Vodrážková (Bio Oko)

Bio Oko, Praha (15. 4. 2022 - 30. 6. 2022) —

28.4. 1940 Praha, grafička, textilní výtvarnice.

Od roku 1966 do roku 1972 se intenzivně věnovala tvorbě filmových plakátů ve spolupráci s redakcí Ústřední půjčovny filmů Praha. Po normalizačních změnách v redakci přestala s ÚPF spolupracovat. Od té doby se věnuje hlavně textilnímu výtvarnictví (závěsné textilní koláže).

Výstava představuje dvacet plakátů z její tvorby (sbírka plakátů Terryho ponožky obsahuje 43 prací Evy Galové-Vodrážkové). Patřila k nemnoha ženám které se prosadily v československém filmovém plakátu (spolu s Olgou Poláčkovou – Vyleťalovou, Věrou Novákovou, Olgou Fischerovou a Evou Feiglovou). Její plakáty, především z konce šedesátých let, vynikaly výraznou barevností, nespoutanou ornamentálností a rozevlátostí charakteristickou pro toto období. Na plakátě k americkému filmu Sladká Irma je účes hlavní představitelky filmy Shirley Mc Laneové zaplaven takovouto barevnou abstraktní kyticí obdobně jako další hvězda Barbra Streisandová, kterou na návrhu plakátu k hollywoodskému hitu Hello Dolly ovíjejí barevné tóny z trumpety Luise Amstronga.

Eva Galová-Vodrážková doprovodila svými pracemi i československé komedie Hlídač a Soukromá vichřice s dvěma legendárními hereckými osobnostmi Jiřím Hrzánem a Pavlem Landovským a dakší nezapomenutelný šlágr 60. Let režírovaný Jiřím Menzelem Zločin v šantánu kde zářila Eva Pilarová, Jiří Šlitr a Josef Suchý.

Výraznou autorskou typografii pak Galová uplatnila na dalším americkém muzikálu Mary Poppins, německém filmu Andílek aneb panna z Bamberku a jugoslávském fimu Dušana Makavejeva Milostný příběh.

Navigace